Mandátumkalkulátor 2018
A Political Capital és az Átlátszó közös fejlesztésében készült mandátumkalkulátora folyamatosan frissülni fog a választásig hátralévő időszakban. Az alábbiakban a részletes módszertant közöljük.
A Mandátumkalkulátor itt elérhető.
A Mandátumkalkulátor a felhasználó tippjei alapján a 2011. évi CCIII. törvényben foglalt választási szabályok szerint készít mandátumbecslést.
A kalkulátor az alább részletezett megkötésekkel működik, tökéletes eredményt, mint semmilyen modell, nem adhat. Minél életszerűbb tippeket írunk be, annál pontosabb lesz a kalkulátor becslése is, de a választási rendszer egyes elemeinek (például a külhoni voksok súlyának, a kerülettérkép torzításának) megjelenítéséhez és elemzéséhez is jó eszközül szolgál.
A részvételi arány megtippelése
A „Belföldi részvétel” csúszka mozgatásával beállíthatja, hogy tippje szerint mekkora lesz a magyarországi részvétel (az aktív választók pontos számát és arányát is láthatja).
A „Külhoni részvétel” csúszka segítségével a magyarországi lakóhellyel nem rendelkező aktív választók számát is megtippelheti. A levélben szavazók névjegyzékére regisztráltak száma március 24-éig változik, ennek megfelelően frissítjük az itt látható maximumértéket.
A külképviseleteken szavazó, magyarországi lakcímmel rendelkező szavazókat a kalkulátor nem különbözteti meg, egyszerűen a „belföldi” kategóriába sorolja őket.
A pártok támogatottságának megtippelése
A kalkulátor azt kéri a felhasználótól, hogy tippelje meg a megadott nyolc párt(szövetség) – belföldi, illetve külhoni – listás támogatottságát. Ezt a pártlisták neve melletti csúszkák mozgatásával lehet megtenni. Célszerű az egeret használni, a billentyűzet nyilaival pedig egy százalékpontonként léptethetők az értékek.
A kalkulátor nem engedi, hogy 100 százalékpontnál többet osszunk ki, illetve addig nem kezdi el a számítást, amíg nem talált gazdára a szavazatok legalább 80%-a. Ez azt is jelenti egyben, hogy nem kötelező mind a 100 százalékpontot kiosztani; ha például a pártokra leadott összesített szavazatarány 90%, a fennmaradó 10 százalékpontra a kalkulátor úgy tekint, mintha a parlamentbe be nem jutott pártokra adták volna le őket, ezért elvesznek.
A tippek beírásakor érdemes figyelni a patkó melletti felületet, amely folyamatosan jelzi, hány százalékpontot osztott ki – belföldön és külhonban.
Az országos listás tippek mandátumokká alakítása
Az egyes egyéni választókerületekben a modell az adott pártra a korábbi választások alapján jellemző területi súly alapján számítja ki a párt jelöltje által megszerzett szavazatok számát. Az eddigi választások tapasztalataira figyelemmel közel állandónak mutatkozik a pártlista adott egyéni választókerületben elért százalékos eredménye és a pártlista országos százalékos eredményének hányadosa. A modell első lépésként ezt a területi súlyt szorozza meg a párt bemeneti értékként megadott országos támogatottságával. Második lépésként a modell az egyéni jelöltek eredménybefolyásoló képességére tekintettel, valamint a modell érzékenységének megjelenítése céljából véletlenszerűen plusz-mínusz 10%-kal korrigálja az első lépésként kapott számadatot, és az így kapott értékkel modellezi az eredményt. A véletlenszerű korrekciót a modell a futtatása során a legvalószínűbb eredmény bemutatása érdekében 200 alkalommal megismétli. Ez az oka annak, hogy azonos tipp beírása esetén, a különböző lefuttatások minimálisan eltérő eredményt produkálhatnak.
A modell a Fidesz-KDNP, a Jobbik és az LMP esetében a 2014-es országgyűlési lista, az MSZP-Párbeszéd közös lista esetén a 2014-es országgyűlési baloldali közös lista, a DK és az Együtt esetében a 2014-es európai parlamenti lista eredményei, míg a Magyar Kétfarkú Kutya Párt (MKKP) esetében a 2016-os népszavazás érvénytelen szavazatai alapján számítja a területi súlyokat. A Momentum Mozgalom esetében – a párt szociokulturális jellemzői alapján, tényleges választási vagy népszavazási eredmény hiányában – a modell az LMP, az Együtt és az MKKP területi súlyának átlagával számol.
A modell folyamatosan követi a pártok egyéni kerületi szintű koordinációját. Az MSZP-Párbeszéd és a DK nem állított egymás ellen egyéni jelölteket, a kalkulátor pedig feltételezi, hogy a választóik átszavaznak egymás jelöltjeire. Ugyanez történik az Együtt, a Momentum és az MKKP olyan kerületeiben, ahol nem állítottak saját jelöltet. Az MSZP-Párbeszéd két független jelölt javára is visszaléptette a sajátjait, őket így a kalkulátor az MSZP-Párbeszéd jelöltjeinek tekinti. Az átszavazási hajlandóság a valóságban természetesen nem százszázalékos, a választási helyzet modellezésére mégis ez tűnik a legalkalmasabb és legkorrektebb megoldásnak.
A választójogi törvény útmutatása szerint a listás mandátumkiosztáshoz összeadódnak a magyarországi és a külhoni választók listás szavazatai, illetve az egyéni ágról érkező töredékszavazatok. Nemcsak a vesztes jelöltekre leadott szavazatok, hanem az egyéni mandátumot szerző jelöltek győzelméhez nem szükséges voksok is megjelennek töredékszavazatként.
Az összes (belföldi és külhoni) országos listás szavazat 5%-ánál (a Fidesz-KDNP és az MSZP-Párbeszéd esetében 10%-ánál) kevesebb voksot gyűjtő pártlisták nem szerezhetnek listás mandátumot, a rájuk leadott szavazatok elvesznek. A parlamentbe jutott pártok között a 93 mandátumot a kalkulátor a d’Hondt-mátrixszal osztja el.
Fontos! Az ellenzéki pártok egyéni kerületi szintű koordinációja miatt előfordulhat, hogy olyan pártnak is jut egyéni mandátum, amelyik egyébként – a felhasználó tippje alapján – a bejutási küszöb alatt végzett.
Értelemszerűen abban az esetben, ha a 2014-es választások óta az egyes pártok szavazóinak területi megoszlásában érdemi elmozdulás következett be, az a modell előrejelzési képességét rontja. Mértékadó és megbízható területi szintű közvélemény-kutatások hiányában, az eddigi választástörténeti tapasztalatokra és az elmúlt évek időközi választásaira figyelemmel a modell készítői nem látnak meggyőző indokot amellett, hogy a vázolt területi súlyokon változtassanak.
A modell megbízhatósága egyfelől a területi súlyok viszonylagos állandóságára, másfelől pedig arra épül, hogy az egyes egyéni választókerületi eredményekben a modellezetthez képest várható eltérések kiegyenlítik egymást. A számítás megbízhatósága ezért csak az országos eredmény szempontjából igazolható, az egyes egyéni választókerületi győztesek előrejelzésére csak igen korlátozottan alkalmas.
A nemzetiségi önkormányzatok listái
Az országos nemzetiségi önkormányzatoknak lehetőségük van nemzetiségi listát állítani, amelyek kedvezményesen juthatnak mandátumhoz. 2014-ben egyik nemzetiség sem került közel ehhez, a 2018-as regisztrációs adatok pedig arra utalnak, hogy egyedül a német nemzetiség törekszik kedvezményesmandátum-szerzésre (a roma nemzetiség lélekszáma alapján esélyesebb volna erre, mégsem tűnik úgy, hogy kellő mennyiségű választópolgár ambicionálná). Mivel a modell pontosságához a nemzetiségi mandátumok beépítése keveset adna hozzá, rengeteget rontana viszont a felhasználóbarát kezelhetőségen, a kalkulátor nem számol a nemzetiségi listákra leadott szavazatokkal.