Home » Álláspontok, Elemzések, Featured, Headline, Közlemények

Kampányszabályozás „francia” módra

16 November 2012 Szerző: Címkék:, , Nincs komment

Kampányszámla nem lesz, hirdetéskorlátozás igen. Nem először fog ki a „francia modell” a Fideszen, RÓNA DÁNIEL politológus az új kampányszabályozás várható hatásait elemzi.

„A mennyország az, ahol az angolok a rendőrök, 

a franciák a szakácsok, a németek a technikusok, 

az olaszok a szeretők és az egészet a svájciak szervezik.

A pokol, ahol a németek a rendőrök, 

az angolok a szakácsok, a franciák a technikusok,

a svájciak a szeretők és az egészet az olaszok szervezik.”

A Fidesz européer döntéshozói olyan választási rendszert alkottak meg, amelyet az egyéni választókerületek dominálnak a brit, egyfordulós, relatív többségi elvvel, „amerikai” módra bevezették az előzetes, aktív, folyamatos regisztrációt, a kampányfinisben lengyel és olasz példa szerint tiltják be a közvélemény-kutatások nyilvánosságra hozatalát, és nem utolsósorban francia mintára hivatkozva alakítják ki a kampányidőszakban a politikai hirdetések szabályozását. A francia példára való hivatkozás azonban épp annyira üres és alaptalan, mint amennyire a regisztrációt menteni hivatott amerikai volt.

A francia rendszer szigorú szabályozása kétségkívül mutat rokon elemeket a Fidesz javaslatával: a rádióban és a televízióban – a kampányidőszak alatt – nem lehet fizetett politikai hirdetést megjelentetni, „cserébe” viszont a közszolgálati rádió- és televízióadókon minden jelöltet – egyenlően szétosztott – fix műsoridő illet meg. Csakhogy ott a hirdetési korlátozások, az átláthatóság erősítése és az állami támogatás növelése kéz a kézben jár, hogy visszaszorítsa az oligarchák befolyását (noha ott sem működik tökéletesen a rendszer).Látni kell azonban, hogy a korlátozások a másik két komponens nélkül nem érhetik el a kívánt hatást, így értelmetlenül szűkítik a kampányt és annak információtartalmát.

Franciaországban először is a kampányidőszakban egy személynek 4600 eurónál többel nem lehet támogatni a pártokat, és eleve csak magánszemélyek adományozhatnak: vállalatok, szakszervezetek és érdekcsoportok ki vannak zárva. A magánadományok súlyát jelentős állami szerepvállalással csökkentik, az 5% feletti elnökjelöltek kiadásainak a felét megtéríti a költségvetés. Az összes kampánykiadás az elnökválasztásnál nem haladhatja meg a 16 millió eurót (a második fordulóval együtt pedig a 21 milliót). Noha kiadási plafon már Magyarországon is régóta létezik, a különbség az, hogy Franciaországban ezt be is tartják. A jelentős állami forrásokat csak az veheti igénybe, akinek a kampányszámláját az erre hivatott bizottság (CNCCFP) jóváhagyta. Ezt a szervet kizárólag azért hívták életre, hogy a pártok kampányszámláját felügyelje. Tagjait nem a pártok, hanem a Legfelsőbb Bíróság és az Állam Számvevőszék nevezi ki, 5 évre (vesd össze a fideszes pártkatonákkal feltöltött Nemzeti Választási Bizottsággal, amely jogorvoslati fórumként is funkcionál majd). A pártok kampányszámlája nyílt, minden 150 euró feletti adományt csekken vagy online átutalással kell kifizetni, természetesen feltüntetve az adományozó kilétét. Ráadásul a pártoknak meg kell nevezni egy személyt, aki jogilag is felelős a kampányszámla törvényességéért. Ha a CNCCFP megállapítja a szabályok megsértését, börtönbüntetéssel is sújtható a felelős – és az is, aki közreműködött a törvénytelenségben, például az illegális adományozó.

Ezeknél az elemeknél már nem követi a francia példát a Vas Imre által jegyzett kapcsolódó módosító, ahogy az indítvány másik nemzetközi hivatkozása, a GRECO (Európa Tanács Korrupció Elleni Államok Csoportja) is csak egy, önkényesen kiválasztott pontban számított követendő példának; a nyílt kampányszámla intézményét előíró ajánlására „elfelejtett” hivatkozni a beterjesztő, ami persze nem véletlen. A Transparency International kezdeményezésére indult többpárti tárgyalások többször is a Fidesz ellenállásán bicsaklottak meg, de mi sem bizonyítja jobban az átláthatóságban nyújtott elkötelezettség hiányát, hogy a korrupcióellenes szervezet ajánlásaira épülő LMP-s törvényjavaslat parlamenti napirendre vételét 8 alkalommal szavazták le a kormánypárti képviselők. Ehhez képest elenyésző jelentőségű (noha kétségtelen előrelépés), hogy a nyomtatott sajtótermékek árajánlatait az ÁSZ-on keresztül hoznák nyilvánosságra. Ami pedig az állami szerepvállalást illeti: Orbán Viktor már régóta lebegteti a pártok állami támogatásának megvonását vagy legalábbis radikális csökkentését, amivel végleg az oligarchák karjaiba hajtaná a pártokat.

Ahol a Fidesz a legjobban áll, az az óriásplakátok terepe, hisz a hirdetési felületek nagy része Simicska Lajos kezén van (erről az indítványt benyújtó Vas Imre saját állítása szerint nem tud). Ezen a területen semmilyen érdemi korlátozást és állami felügyeletet nem vezet be az indítvány – pedig Franciaországban a plakáthelyeket az állam osztja szét a jelöltek között, az egyenlőségre törekedve.

Ott persze követi a francia példát a Fidesz, ahol a legerősebb konkurenciával kell szembenéznie: az interneten nem lehet fizetett politikai hirdetést közzétenni. Az online fizetett hirdetések korlátozására nehéz más nemzetközi példát találni (a Google a „ban on online political advertising” keresőszavakra egyből a Fideszt adta ki). Ahogy a Mandiner írta, nem a teljes magyar netről tiltják ki a hirdetéseket, hanem csak a hírportálokról, de hogy mi számít internetes sajtóterméknek és hírportálnak, az korántsem egyértelmű.

Ennél is rejtélyesebb azonban számomra, hogy mi számít választási gyűlésnek. Azt ugyanis kampányidőszakon kívül (tehát a választás előtti 50 nap előtt) nem lehet tartani. Már önmagában is furcsa, hogy a regisztrációs időszak előbb kezdődik, mint a hivatalos kampány, de az majd még furcsább lesz, amikor a Nemzeti Választási Bizottság eldönti, hogy 2013. október 23-án a Fidesz, a Jobbik és az Együtt 2014 tüntetése közül melyik minősül választási gyűlésnek.

(Kép forrása: sidschwab.blogspot.hu)

Leave a comment!

Add your comment below, or trackback from your own site. You can also subscribe to these comments via RSS.

Be nice. Keep it clean. Stay on topic. No spam.

You can use these tags:
<a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

This is a Gravatar-enabled weblog. To get your own globally-recognized-avatar, please register at Gravatar.

*