Home » Elemzések, Kommentárok

Szűkülő kínálat az önkormányzatokban I.

6 September 2010 Szerző: Címkék:, Nincs komment

A jelöltállítás eredménye nem jelzi előre a választási végeredményt, de a pártok szervezettségére nézve fontos következtések vonhatók le az adatokból. A jelöltállítás eredménye alapján az MSZP szervezete továbbra is gyengülni látszik. A Jobbik már sok helyen beágyazottabb párt, mint az MSZP. Az LMP gyakorlatilag nem rendelkezik vidéki szervezettséggel, inkább csak a fővárosban nevezhető jelentős szereplőnek. Mai és holnapi bejegyzéseinkben a jelöltállítási verseny eredményeit tekintjük át.

Országosan messze a legtöbb jelöltet, 9884-et a Fidesz-KDNP állította (ebben az összes fideszes és/vagy KDNP-s jelölt szerepel). A második hely a Jobbiké, amely még így sem éri el a Fidesz-jelöltek számának felét. Az MSZP 193 polgármestert állított (négy éve 407-et), a Jobbik 21-gyel többet, 214-et. Az összes jelölt tekintetében is a Jobbiké a második hely: 4661-4308-arányban verik a szocialistákat. A különbségek még erőteljesebben kijönnek, ha kivesszük a megyei és fővárosi listás jelölteket: 4214-3689 a végeredmény. A legnagyobb az eltérés a kistelepüléseken: 1237-453 a Jobbik javára.)

Főpolgármester

Az öt parlamenti párt négy jelöltje száll ringbe, a többieknek esélyük sem volt a szigorított feltételeket teljesíteni. Tarlós István győzelme biztosra vehető, az LMP és a Jobbik jelöltjének a kampány miatt van elsősorban jelentősége: főpolgármester-jelölt híján sokkal nehezebben tudták volna mobilizálni szavazóikat, márpedig számukra a fővárosi közgyűlési és a kerületi közgyűlési mandátumok az igazán fontosak. Amióta közvetlenül választjuk a főpolgármestert (1994), először nincs a Munkáspártnak sem jelöltje, sem listája (igaz, ez az SZDSZ-ről is elmondható).

Fővárosi közgyűlés

A négy évvel ezelőtti 9 után idén az öt parlamenti párt 4 listája közül választhatnak csak a budapestiek, ilyen szűk még sosem volt a kínálat: 6 volt a minimum (1994 és 2002), arra azonban csak egyszer volt példa, hogy parlamenten kívüli párt bejutott volna (2002: MIÉP).

Mivel csak a parlamenti pártoknak lesz fővárosi listájuk, és valószínűleg mind át is ugorják az ötszázalékos küszöböt, nem lesznek elvesző szavazatok, minek következtében gyengül a győztest erősítő hatás. A Fidesz-KDNP-nek így is reális esélye van a közgyűlési többség megszerzésére, az indulók megrostálásával azonban mégis elképzelhető, hogy a saját dolgát nehezítette meg.

Megyei listák

A megyei listákkal méltatlanul keveset foglalkozott a média, pedig elég szembetűnő bizonyítékot szolgáltatnak mind az LMP vidéki kiépítetlenségére, mind az indulási feltételek drasztikus megnehezítésére.

Az LMP a fővárosra, azon belül is főpolgármester-jelöltjének ringbe küldésére koncentrált, amelynek szimbolikus ereje kétségkívül jelentős, hosszú távon viszont talán fontosabb lett volna, hogy a megyei közgyűlések többségében jelen legyenek egy-két képviselővel. Ehhez képest a 19-ből mindössze 4 megyében kerültek fel egyáltalán a szavazólapra.

Nyilvánvaló, hogy ebben óriási szerepe volt annak, hogy ehhez a korábbi 0,3% helyett a választójogosultak 1%-ának szelvényére lett volna szükségük, ám ezt a feltételt nemcsak a kormánypártok és a szocialisták hozták gond nélkül, hanem a Jobbik is.

Az indulók megtizedelése egyértelműen a megyei közgyűlések szintjén bizonyult a „legeredményesebbnek”. 9 helyen mindössze három párt közül lehet választani, további három megyében csak az LMP-vel egészül ki a kínálat, s csupán 8 megyében vannak civil indulók a listán.

Korábban ezen a szinten rengeteg civil szerveződés indult eséllyel, a jelöltállítás megnehezítése őket sújtotta leginkább. Az összehasonlítást nehezíti, hogy korábban külön listákat állítottak a 10 ezer alatti és feletti településeken, és bár részben örömteli, hogy ezt az értelmetlen szabályozást megszüntették, nyilvánvalóan ez is tovább rontotta a civilek indulási esélyeit. Négy éve 4647 jelölt neve szerepelt a megyei listákon, idén 1958 fog – ez még nem tűnik annyira durva visszaesésnek, mivel a betölthető helyek száma is több mint felével csökkent. Míg viszont ma már luxusnak számít, ha 5 szerveződéssel is találkozhatunk egy szavazólapon, addig négy éve ez jelentette a legszűkebb kínálatot; jellemzően 8-10 lista közül is válogathattunk, sőt több megyében akár 14-ből is. A jelöltállítás drasztikus szigorításával tehát a Fidesz egyik legfőbb célja a megyei közgyűlések teljes átpolitizálása lehetett, amelynek „sikere” aligha kérdéses.

Külön figyelmet érdemel Nógrád, amely egyike azon megyéknek, ahol civil kezdeményezés labdába rúghat, és az egyetlen, ahol a Munkáspártra még szavazni lehet.


Az adatokat 2010. október 8-án frissítettük.

Leave a comment!

Add your comment below, or trackback from your own site. You can also subscribe to these comments via RSS.

Be nice. Keep it clean. Stay on topic. No spam.

You can use these tags:
<a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

This is a Gravatar-enabled weblog. To get your own globally-recognized-avatar, please register at Gravatar.

*