Mennyi az annyi?
Nem először fordul elő, hogy egy törvényjavaslat szövege nem egyértelmű. Most a múlt szombaton benyújtott kampányfinanszírozási törvényjavaslat egy kulcsfontosságú paragrafusa tűnik véleményesnek, s mivel nem kevés pénz kiutalása múlik rajta, szerencsés volna a pontosítása.
Ez áll a kampányfinanszírozási törvényjavaslat 6. §-ában:
(3) Egy jelölő szervezet által a választásra összesen fordítható összeg meghatározásakor az egyéni választókerületi jelöltjei, valamint az országos listán indított jelöltjei számát, de legfeljebb a megszerezhető mandátumok számát kell alapul venni. Az egyéni választókerületben és az országos listán is jelölt személyt a jelölések számának megfelelően kell figyelembe venni. A közös jelölteket vagy közös pártlistát állító pártokat e § vonatkozásában egy jelölő szervezetnek kell tekinteni.
Ez pedig a választási eljárási törvény 129. §-ában:
(2) A listán legfeljebb háromszor annyi jelölt állítható, mint a listán megszerezhető mandátumok száma. A listán szereplő jelöltek sorrendjét a jelölő szervezet határozza meg.
Vegyük azt az esetet, amikor egy jelölő szervezet 27 egyéni jelölttel szerez jogosultságot országos lista állítására, amelyre (93×3=) 279 jelöltet is bejelenthet. Kérdés, hogy a „jelölő szervezet által a választásra összesen fordítható összeg meghatározásakor” hány jelölttel kell számolni:
a) 120-szal, mivel 27 egyéni jelöltje van, és az országos listás mandátumok száma legfeljebb 93 lehet (27+93=120).
b) 199-cel, mivel összesen 306 jelöltje van, de legfeljebb 199 után jár a támogatás.
Ha szó szerint értelmezzük a szöveget, akkor a „b” válasz tűnik helyesnek: van 27 egyéni jelölt, ehhez hozzáadjuk a 279 listás jelöltet, 306-ot kapunk, de mivel „a megszerezhető mandátumok számát” nem haladhatja meg a végeredmény, 199-nél állapodunk meg.
Aligha ez volt azonban a törvényalkotó szándéka. Ha feltételezzük, hogy a jogszabály ezen a ponton is a jelöltek számától kívánja függővé tenni a pártlistás támogatás végösszegét, akkor arra a következtetésre kell jutnunk, hogy az „a” válasz a helyes. A „legfeljebb…” mellékmondat ebben az esetben kizárólag az országos listás jelöltekre vonatkozik, hiszen az valóban egyértelmű, hogy egyéni mandátumból csak egyetlenegy osztható ki kerületenként. Ha így van, csak 120 jelölttel számolhatunk tovább.
A tét nem kicsi: az „a” értelmezés szerint 90 milliós támogatásra számíthat a jelölő szervezet, míg a „b” szerint 149,25 milliósra (mindkét esetben ehhez adódik hozzá az egyéni kerületi jelöltek összesen 27 milliós támogatása)*. A különbség tehát 60 millió forint pártonként – és ki tudja, hány tucatnyian lesznek, akik a várható kampánytámogatás reményében szállnak majd ringbe minimális jelöltszámmal.
A törvényt azzal együtt is célszerű volna pontosítani, hogy kézenfekvőnek tűnik, hogy az „a” a „helyes megfejtés”. Ha nem így volna, minden országos listát állítani képes jelölő szervezetnek 199 jelölt alapján kellene kalkulálni a támogatását (a „sávos” rendszer miatt ez még ebben az esetben sem jelentené, hogy mindenki ugyanannyit kapna**). Ilyen kardinális kérdésben azonban (meg általában is) minimumkövetelmény volna, hogy egy törvény ne fogalmazzon félreérthetően.
* Az „a” esetben a 120 jelöltet szorozzuk meg 5 millióval, így jön ki a 600 millió, ami a sávos támogatás alapját képezi. Mivel csak 27 egyéni jelölttel rendelkezik a párt, a törvény szerint ennek az összegnek a 15%-ára, tehát 90 millió forintra jogosult. A „b” esetben ugyanez történik, csak nem 120, hanem 199 jelölttel, tehát 995 milliós bázissal számolunk, ennek a 15%-a a 149,25 millió.
** A törvényjavaslat szerint „minden pártlistát állító párt a választásra összesen fordítható összeg
a) 15%-ával megegyező összegű költségvetési támogatásra jogosult, ha legalább huszonhét,
b) 30%-ával megegyező összegű költségvetési támogatásra jogosult, ha legalább ötvennégy,
c) 45%-ával megegyező összegű költségvetési támogatásra jogosult, ha legalább nyolcvan,
d) 60%-ával megegyező összegű költségvetési támogatásra jogosult, ha minden
egyéni választókerületben jelöltet állított.”
(Kép forrása: Escape Games 24)