Módszertan és segítség
A Mandátumkalkulátor a betáplált tippek alapján a 2011. évi CCIII. törvényben foglalt választási
szabályok szerint készít mandátumbecslést. Az országos listás tippeket a 2010-es parlamenti választás
első fordulójában területi listákra leadott szavazatok jelenleg hatályos (a 2013. júliusi módosításokat
is tartalmazó) választókerületi eloszlására vetíti rá.
A kalkulátor az alább részletezett megkötésekkel működik, tökéletes eredményt, mint semmilyen
modell, nem adhat. Minél életszerűbb tippeket írunk be, annál pontosabb lesz a kalkulátor
becslése is, de a választási rendszer egyes elemeinek (így a többségi ág nagyobb súlyából következő
aránytalanító hatásnak, a külhoni voksok súlyának, a kerülettérkép torzításának) megjelenítéséhez és
elemzéséhez is jó eszközül szolgál.
A tippek betáplálásakor, vagy esetleges elakadáskor, segíthetnek az alsó sávban megjelenő
instrukciók, hibaüzenetek.
Felső menüpontok
A „Nullázó” gombbal bármikor elölről kezdheti a tippek betáplálását.
A „Tippek mentése” gomb segítségével elmentheti tippjeit, a választáshoz közeledve így bármikor
összehasonlíthatja intuíciójának változását. Fontos, hogy nem a kalkulált végeredményt, hanem a
tippeket mentheti el, amelyeket kattintásra a kalkulátor újra kiszámol. Ez azt is maga után vonhatja,
hogy ha módosulnak a kalkulátor beállításai (például azért, mert frissül az összes szavazásra jogosult
száma, vagy újabb pártok kötnek szövetséget), a korábbitól eltérő eredmény is kijöhet.
A „Közvélemény-kutatás” gombbal a folyamatosan frissülő felméréseket jelenítheti meg, majd azok
alapján lefuttathatja a mandátumkalkulációt.
A „Módszertan” gombbal az itt olvasható leíráshoz jut el.
A részvételi arány megtippelése
A „Belföldi” csúszka mozgatásával beállíthatja, hogy tippje szerint hány magyarországi lakcímmel
rendelkező választópolgár vesz majd részt a választáson. A részvételi arányt ebből és a választásra
jogosultak számából számolja a kalkulátor. Ez utóbbi érték 8 millió fő körül alakul, amely adatot a
későbbiekben finomítani fogjuk a Nemzeti Választási Iroda friss adatközlései alapján.
A „Külhoni” csúszka segítségével a magyarországi lakóhellyel nem rendelkező aktív választók számát
is megtippelheti, mivel azonban a választásra jogosultak száma ismeretlen, a részvételi arány
meghatározhatatlan. A kalkulátor 0 és 1 millió közötti számot kér, ami a reálisnál szándékosan
nagyobb mozgásteret biztosít a tippelésben. A regisztrációs időszak végéhez közeledve frissíteni
fogjuk ezt az adatot is.
A külképviseleteken szavazó, magyarországi lakcímmel rendelkező szavazókat a kalkulátor nem
különbözteti meg, egyszerűen a „belföldi” kategóriába sorolja őket.
A pártok támogatottságának megtippelése
A kalkulátor azt kéri a felhasználótól, hogy tippelje meg a megadott hat párt(szövetség) – belföldi,
illetve külhoni – listás támogatottságát. Ezt a pártok logója alatti – bal-, illetve jobboldali – csúszkák
mozgatásával lehet megtenni. Célszerű az egeret használni, de a tizedes pontosság beállításához a
billentyűzet nyilai is segítségül hívhatók.
A kalkulátor nem engedi, hogy 100 százalékpontnál többet osszunk ki, illetve addig nem kezdi el a
számítást, amíg nem talált gazdára a szavazatok legalább 80%-a. Ez azt is jelenti egyben, hogy nem
kötelező mind a 100 százalékpontot kiosztani; ha például a pártokra leadott összesített szavazatarány
90%, a fennmaradó 10 százalékpontra a kalkulátor úgy tekint, mintha a parlamentbe be nem jutott
pártokra adták volna le őket, ezért elvesznek.
A tippek beírásakor célszerű figyelni a patkó alatti felületet, amely folyamatosan jelzi, hány
százalékpontot osztottunk ki – belföldön és külhonban.
A 2010-es országgyűlési választásokon nem induló pártok kezelése
A pártok támogatottságára vonatkozó listás tippeket a kalkulátor az alapján osztja el a 106 egyéni
választókerület között, hogy azokban hogyan alakult a támogatottságuk az országos átlagukhoz
képest, a referenciának tekintett 2010-es választáson. Az Együtt 2014 – Párbeszéd Magyarországért
(E14-PM) és a Demokratikus Koalíció (DK) ekkor még nem létezett, ezért a kalkulátor a támogatóik
– kizárólag a 2010-ben parlamentbe jutott négy pártlistára vonatkozó – másodlagos preferenciájával
kalkulál. Mivel azonban a politikai szereplőket és a közvéleményt nem az érdekli, hogy az új pártok
támogatói „mely 2010-ben parlamentbe jutott pártlistára szavaznának, ha kizárólag négyük közül
lehetne választani”, a kutatóintézetek nem így fogalmazzák meg a másodlagos preferenciára
vonatkozó kérdéseiket. Eltérő kérdéseken és eltérő módszertanon alapuló eredményeiket ezért
kellő óvatossággal felhasználva, a következő elemzői konszenzusra jutottunk. Az E14-PM szavazóinak
8%-a a Fideszt, 66%-a az MSZP-t, 19%-a az LMP-t támogatná, 7%-uk pedig otthon maradna. A
DK szavazóinak 80 százaléka az MSZP-t, 11%-a az LMP-t választaná, 9%-uk pedig nem szavazna.
Mivel jellemzően alacsony támogatottságú pártokról van szó, a konkrét értékeknek mérsékelt a
jelentősége.
Az egyéni választókerületekben szerezhető mandátumok kiosztása
A kalkulátor az alábbi feltételezésekkel él.
Minden választókerületben ugyanannyi voks érkezik egy párt országos listájára, mint annak egyéni országgyűlési képviselőjelöltjére.
Az egyéni képviselőjelöltek személyes népszerűsége miatt természetesen egy párt listájára, valamint
jelöltjére adott szavazatok száma érdemi eltérést mutathat, ám a korábbi választások tapasztalatai
alapján megállapítható, hogy országos szinten ezek az eltérések kiegyenlítik egymást, valamint
a jelöltek személyének esetleges cserélődésén túl a kerülethatárok megváltozásával a korábbi
egyéniképviselő-választás eredményeire hivatkozás értelmetlen.
A 2010-es országgyűlési választáson szereplő pártok támogatottsága minden egyéni
választókerületben ugyanakkora arányban tér el az országos támogatottságuktól, mint ahogy az
adott körzet határain belül a 2010-es választások területi listájára adott voksok aránya az akkori
országos eredménytől.
A korábbi választások eredményeinek összevetése arra utal, hogy a pártokra leadott
szavazatok földrajzi eloszlása viszonylag stabil; ez a stabilitás természetesen csak a pártok helyi
támogatottságának országos átlagtól való eltérésére vonatkozik, nem a pártok 2010-es abszolút
támogatottsági arányának állandóságára.
Az új pártok támogatottsága minden egyéni választókerületben a párt szavazóbázisát képező
választók másodlagos preferenciáit képező pártok adott körzetre vonatkozó támogatottságának
súlyozott átlaga.
Ha az új pártok választóinak bizonyos hányada országos szinten egy 2010-ben parlamentbe jutott
pártot támogatna, akkor az új párt szavazóbázisának e hányada minden választókerületben
ugyanolyan mértékben alul- vagy felülreprezentált az országos támogatottságához képest, mint az
adott körzetben ez a bizonyos parlamenti párt.
Koordinált indulás
A kalkulátor tartalmazza az MSZP és az E14-PM koordinált indulásra vonatkozó megállapodását: 75
kerületben csak az előbbinek, 31 kerületben csak az utóbbinak van jelöltje.
A töredékszavazatokat is ennek megfelelően a jelölő párt kapja az adott kerületekben. A kalkulátor
azt is feltételezi, hogy a két politikai erő szavazói 100%-ban átszavaznak egymás jelöltjeire.
Országos listán szerezhető mandátumok kiosztása
A listás mandátumkiosztáshoz összeadódnak a magyarországi és a külhoni lakóhellyel rendelkező
választók listás szavazatai, illetve az egyéni ágról érkező töredékszavazatok. Nem csak a vesztes
jelöltekre leadott szavazatok, hanem az egyéni mandátumot szerző jelöltek győzelméhez nem
szükséges voksok is megjelennek töredékszavazatként.
Az összes (belföldi és külhoni) országos listás szavazat 5%-ánál kevesebb voksot gyűjtő pártok
nem szerezhetnek listás mandátumot (esetlegesen elnyert egyéni mandátumaikat természetesen
megtarthatják), a rájuk leadott szavazatok elvesznek. A parlamentbe jutott pártok között a 93
mandátumot a kalkulátor a d’Hondt-mátrixszal osztja el.
A pártszövetségekre (Fidesz-KDNP, E14-PM) a törvény ugyan 10 százalékos küszöböt ír elő, a
kalkulátor mégis 5 százalékkal számol. Ennek az az oka, hogy ha valamelyik pártszövetséget komolyan
fenyegeti a veszély, hogy nem éri el a 10 százalékot, akkor életszerű a feltételezés, hogy végül
nem szövetségként, hanem egyetlen pártként szállnak majd ringbe. Éppen ezért értelmetlen volna
lenullázni az 5-10 százalék közé eső tippeket, korlátozva ezzel a felhasználó mozgásterét.
Nemzetiségi önkormányzatok listái
Az országos nemzetiségi önkormányzatoknak lehetőségük van nemzetiségi listát állítani, amelyek kedvezményesen juthatnak mandátumhoz.
Mégsem valószínű, hogy a Magyarországon élő kisebbségek képviselői tömegesen kérnék nemzetiségi választópolgárként való feltüntetésüket
a névjegyzékben, vállalva, hogy ezzel elesnek a pártlistára való szavazás lehetőségétől. Ráadásul, kedvezményesmandátum-szerzésre egyedül
a cigány kisebbségnek van reális esélye. Bár elképzelhető, hogy lesz olyan politikai erő, amelyik kihasználja majd az új intézményben
rejlő lehetőséget, nem adna annyit hozzá a kalkulátor pontosságához a nemzetiségi mandátumok beépítése,
mint amennyit ártana a felhasználóbarát kezelhetőségnek. Mindezt figyelembe véve a kalkulátor nem számol a nemzetiségi listákra leadott szavazatokkal.
Arányossági együttható
Az arányossági együttható azt méri, hogy a pártok listás támogatottságukhoz képest mennyivel
vannak kisebb vagy nagyobb arányban jelen a parlamentben.
Az arányossági együttható képlete: (parlamenti mandátumarány) / (listás szavazatarány)
A pártok arányossági együtthatójának értéke minél inkább közelíti az 1-et, országos
támogatottságának annál inkább megfelelő arányban van jelen a parlamentben. Ha az érték például
1,15, az azt jelenti, hogy az adott párt 15%-osan felülreprezentált a listás szavazatarányához képest.
Ugyanígy, ha az érték 0,79, az 21%-os alulreprezentáltságot jelent.
Utolsó frissítés: 2013. október 30.